این بزرگترین مطالعه برای بررسی نقش بیومارکرهای التهابی در بیماران کووید-19 بستری در بیمارستان، فاکتورهای خطر را برای پیامدهای بدتر سلامتی در افراد مبتلا به دیابت آشکار کرد.

بیش از 40 درصد از افراد مبتلا به کووید-19 بستری شده در بیمارستان، دیابت دارند. اما چرا داشتن دیابت، یک عامل خطر اصلی برای یک بیماری جدی‌تر COVID-19 است؟ اکنون محققان شروع به حل این معما کرده اند.

یک مطالعه ی مشاهده‌ای بین‌المللی و چند مرکزی بر روی بیش از 2000 بیمار مبتلا به کووید-19 بستری در بیمارستان نشان داد که ویژگی‌های خاصی از دیابت، از جمله سطوح بالای suPAR و سطح قند خون بالا، با پیامدهای بدتر COVID-19 مرتبط است.

این تحقیق که در Diabetes Care منتشر شده است، نشان می‌دهد که بیماران مبتلا به دیابت (تقریباً 33.5 درصد از شرکت‌کنندگان در مطالعه) در مقایسه با افراد بدون دیابت، سطوح بالاتری از نشانگرهای زیستی التهابی دارند که این امر اثرات کووید را بر بدن تشدید می‌کند.

به ویژه یکی از نشانگرهای زیستی التهابی، گیرنده فعال کننده ی پلاسمینوژن اوروکیناز محلول یا suPAR است، که یک پروتئین در گردش خون است و به دلیل نقشش در نارسایی کلیوی و بیماری قلبی، شهرت خوبی ندارد. این پروتئین، در تجزیه و تحلیل چند متغیره ی سایر نشانگرهای التهابی، تنها پروتئینی بود که تأثیر قابل توجهی بر رابطه بین دیابت و پیامدهای بدتر کووید داشت.

پیامدهای بدتر مورد نظر ناشی از COVID-19 شامل مرگ در بیمارستان، نیاز به تهویه مکانیکی و نیاز به درمان جایگزین کلیه بود.

محققان به رهبری دکتر سلیم هایک، متخصص قلب در مرکز سلامت قلب و عروق فرانکل در دانشگاه میشیگان، و دکتر الکسی واسبیندر از بخش داخلی و دکتر بوسویی، متخصص غدد در دانشگاه بهداشت میشیگان و مدیر تحقیقات بالینی در مؤسسه دیابت الیزابت وایزر کاسول، همچنین دریافتند که سطح قند خون بالا و دوزهای بالاتر انسولین پیش‌بینی‌کننده ی مستقلی برای پیامدهای بدتر کووید-19 هستند.

دکتر واسبیندر گفت: یکی از نکات اصلی تحقیقات ما این است که ارتباط بین دیابت و پیامدهایCOVID-19  تا حد زیادی به التهاب زیاد در بدن مربوط است، که توسط سطوح suPAR ارزیابی می شود.

طبق این مطالعه، سطوح  suPARدر شرکت کنندگان مبتلا به دیابت 20.7 درصد بالاتر از افراد بدون دیابت بود.

دکتر بوسویی افزود: با این حال، تأثیر هایپرگلایسمی مستقل از التهاب است، به این معنی که مهم نیست سطح suPAR بیمار نشان دهنده چه چیزی باشد، داشتن سطح قند خون بالا یا دوزهای بالای انسولین نیز منجر به بیماری جدی‌تر COVID-19 می‌شود. این نشان می دهد که هایپرگلایسمی از طریق فرآیندهای غیر التهابی بر پیامدهای COVID-19 تأثیر می گذارد و این موضوع، انجام تحقیقات بیشتر را ضروری می کند.

این یافته‌ها اهمیت یک رویکرد چند رشته‌ای برای مقابله با موضوع دیابت و ارتباط آن با پیامدهای بدترCOVID-19  را نشان می‌دهد، به همین دلیل است که دکتر هایک و بوسویی با یکدیگر همکاری می‌کنند تا عوامل پرخطر را کشف کنند و به عنوان مدیران مشترک کلینیک پزشکی میشیگان، کووید-19 طولانی مدت را درمان کنند.

دکتر هایک گفت: برای بهبود نتایج برای این جمعیت پرخطر، درک رابطه بین دیابت، التهاب و هایپرگلایسمی در بیماران بستری شده به دلیل COVID-19 بسیار مهم است.با این حال، درک تأثیر متقابل بین این متغیرهای مختلف، و همچنین تأثیرات فردی آنها بر پیامدهای COVID-19، برای بهبود چشم انداز این بیماران کافی نیست.

بر اساس این مطالعه، عواملی مانند سن، شاخص توده بدنی و نژاد برای ارائه بهترین کیفیت و مراقبت شخصی برای بیماران در معرض خطر، باید در نظر گرفته شوند. محققان دریافتند که افراد دیابتی مبتلا به کووید 19 مسن تر بودند، بیشتر سیاه پوست بودند و BMI بالایی داشتند.

دکتر ماتیاس کرتزلر، سرپرست تیم تحقیق و نفرولوژیست و محقق برجسته کلیه در دانشگاه بهداشت میشیگان، گفت: ما دریافتیم که بار بیماری‌های هم آیند نظیر فشار خون بالا، بیماری عروق کرونر، نارسایی قلبی و بیماری مزمن کلیوی در این بیماران تقریباً دو برابر است، که نتایج مطالعات مولکولی اولیه ما در مورد کووید و بیماری کلیه را تایید می کند.

با وجود همه ی این عوامل، کدام یک از آنها در شناسایی بیمارانی که در معرض بالاترین خطر ابتلا به بیماری جدی COVID-19 قرار دارند، مهم هستند؟ به نظر می رسد برای افراد مبتلا به دیابت، سطوح suPAR، BMI، سطح قند خون در زمان بستری و سن مهمتر از همه باشد. در واقع، تجزیه و تحلیل واسطه­ گری این مطالعه نشان داد که سطوحsuPAR  ، 84.2 درصد از تأثیر دیابت بر پیامدهای بدترCOVID-19  را توضیح می‌دهد.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که با توجه به تعداد کم بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 در این مطالعه، این یافته ها را نمی توان به آنها تعمیم داد. در حال حاضر، این نتایج باید توسط پزشکانی که بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 را درمان می کنند، مد نظر قرار گیرد.

برای تعیین اینکه چگونه suPAR و هایپرگلایسمی می توانند اهداف درمانی برای مدیریت  COVID-19  در افراد مبتلا به دیابت باشند، به مطالعات بیشتری نیاز است.

منبع:

https://www.newswise.com/coronavirus/high-blood-sugar-and-supar-levels-independently-worsen-covid-19-outcomes/?article_id=768328